فرق بین نایلون و نایلکس

تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟

معمولا یکی از سوالاتی که اکثرا پرسیده می شود این است که تفاوت نایلون و نایلکس در چیست؟ یا اصلا بین این دو تفاوتی وجود دارد و یا از لحاظ ساختار و فرآیند تولید چه فرقی بین این دو می باشد؟

 

نایلون چیست؟

نایلون ساختاری از جنس پلی آمیدی می باشد که بین دسته ی پلیمرها قرار می گیرد. از پر استفاده ترین الیاف مصنوعی در صنعت می توان به نایلون اشاره کرد که در انواع گوناگون وجود دارد.

نایلکس چیست؟

در صورتی که بخواهیم فیلم هایی از جنس پلی اتیلن به روش فیلم دمشی داشته باشیم ، با ضخامت های پایین و کاربردهای خاص، بهترین گزینه مواد پلی اتیلن سنگین (HDPE) می باشد. این فیلمها که خشک و ضربه پذیر هستند و از لحاظ محدوده ضخامت در طبقه بندی پایین تری قرارمی گیرند ، به فیلم ” نایلکس ” معروف اند.

 تفاوت در مواد تشکیل دهنده نایلون و نایلکس:

یکی از تفاوت های نایلون و نایلکس در مواد تشکیل دهنده ی آن ها می باشد. نایلون از مواد پلی اتیلن سبک ساخته شده است در حالی که مواد اولیه ی نایلکس بر خلاف نایلون، دارای پلی اتیلن سنگین می باشد.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که تمامی مواد تشکیل دهنده ی نایلکس از جنس پلی اتیلن سنگین نیست و حدود ۸۰ درصد آن مواد سنگین و ۲۰ درصد باقی از پلی اتیلن سبک می باشد. دلیل انتخاب این ترکیب برای تولید و ساخت نایلکس شفافیت، نرمی و دوخت پذیری بالایی است که به نایلکس می بخشد.

تفاوت در شکل ظاهری نایلون و نایلکس:

تفاوت اصلی در شکل ظاهری نایلون و نایلکس این است که نایلون نسبت به نایلکس از نرمی، انعطاف پذیری، شفافیت وبراقی بیشتری برخوردار است. در حالی که شکل ظاهری نایلکس خشک و مات است. نایلکس را می توان در ضخامت های بسیار نازک تولید کرد در حالی که نایلون این قابلیت را ندارد.

 کاربردهای نایلون و نایلکس:

نایلون و نایلکس کاربردهای بسیاری در صنایع دارند. به همین دلیل در صنعت جزو پر فروش ترین الیاف های مصنوعی محسوب می شوند. کاربردهای نایلون با نایلکس متفاوت است و هر کدام با توجه به مواد سازنده آن در موارد مختلفی به کار می روند. نایلکس در موارد زیر پر کاربرد می باشد:

  • کیسه های زباله رولی
  • دستکش های یکبار مصرف
  • نایلکس های فروشگاهی
  • کیسه های فریزر
  • نایلکس چاپی رکابی

 محصولات زیر نیز به نام نایلون شناخته می شوند:

  • نایلون حبوباتی
  • نایلون گلخانه ای
  • نایلون شیرینگ
  • نایلون چاپی دسته بند دار
  • نایلون حبابدار
  • نایلون تبلیغاتی

 آیا می توان نایلون و نایلکس را از یکدیگر تشخیص داد؟

به راحتی می توان با لمس و اندکی دقت این دو الیاف مصنوعی را از یک دیگر تشخیص داد.

زمانی که پلاستیک نرمی را در دست گرفته و مچاله کردید، اگر از خود صدای کمی تولید کرد می توان گفت که این پلاستیک نایلون می باشد، در حالی که هنگام مچاله کردن نایلکس صدای بیشتری ( به صورت خش خش) تولید می شود.

نایلکس های رنگی:

نایلکس های رنگی به علت رنگ های متنوع ، از زیبایی خاصی برخورداراند. به همین علت ممکن است برای افراد این سوال به وجود آید که نایلکس های رنگی چگونه تولید می شوند؟

در تولید این نوع از الیاف مصنوعی مواد خاص دیگری باید به مواد اولیه افزوده شود که مستربچ نام دارد که نوعی رنگ مخصوص پلیمری است. اگر بخواهیم نایلکس رنگی درست کنیم باید مقداری مستربچ رنگی را با مستربچ سفید مخلوط کرده و آن را در داخل دستگاه تولید فیلم می ریزیم.

آیا نایلکس های رنگی بهداشتی هستند؟

جواب این سوال دقیقا به تولید کننده ی محصول مرتبط است، اگر شرکت تولید کننده ی نایلکس معتبر است ،استفاده از نایلکس بهداشتی هیچ گونه مشکلی ندارد ولی اگر از شرکت تولید کننده اطلاعاتی ندارید بهتر است وسایل را در نایلکس شفاف بگذارید و سپس در درون نایلکس رنگی جای دهید.

 چرا برای پلاستیک دسته رکابی، از نایلکس استفاده می شود ؟

طراحی پلاستیک های دسته رکابی به نحوه ای انجام شده که بتواند وزن را بر روی کل پلاستیک تقسیم کند تا شخص بیشترین وزن ممکنه را با آن حمل کند ، جنس نایلکس نیز مقاوم تر و خشک تر از نایلون است که موجب می شود دوام بیشتری داشته باشد. از همین رو در بیشتر موارد برای این نوع از مواد اولیه نایلکسی استفاده می شود .

نایلون نیز به علت جنس نرم، بیشتر در پلاستیک های تبلیغاتی یا دسته موزی مورد استفاده قرار می گرد.